Jak nastavit denní režim dětí v době uzavření škol.

16.03.2020 08:42

Vážení rodiče,

 

naše společnost a spolu s ní i škola se jako mávnutím kouzelného proutku ocitla v situaci, která nám má připomenout, že nejdůležitější v našich životech je naše zdraví.

 

Právě pro jeho zachování, při respektování společných opatření, hledáme nové způsoby komunikace s dětmi i Vámi rodiči. Jako škola jsme tu i nadále, jen  jiná, než jsme ji doposud všichni znali. 

 

Od středy 11. 3. se naše škola uzavřela. Od tohoto dne naleznete na našich webových stránkách aktivity pro děti zadané tak, aby byly co nejvíce srozumitelné. Jednotlivé balíčky úkolů se opírají nejen o práci s učebnicí, ale také o  cvičení na různých internetových portálech, výklady na youtube, pracovní listy vypracované našimi učiteli.

Na nových způsobech komunikace s dětmi i Vámi rodiči usilovně pracujeme. 

 

Abychom mohli ve společné práci pokračovat, je důležité udržet děti v psychické pohodě, jak to jen budou Vaše rodinné podmínky dovolovat. Prosíme Vás o velké porozumění a ohled k dětem a jejich chování, které může na tak drastickou změnu reagovat. Naše děti se ze dne na den ocitly v jakémsi vzduchoprázdnu, jemuž předcházel život velmi organizovaný, rozplánovaný po hodinách s minimem volného času. Proto po nich hned nemůžeme chtít,  aby si svůj den samy rozplánovaly a organizovaly. Pro ulehčení situace si Vám dovolujeme nabídnout několik rad, které jsme připravili s naší školní psycholožkou Klárou Markovou.

 

  1. Svolejte rodinnou radu, na které se s dětmi domluvíte, jak budou probíhat Vaše dny bez ohledu na to, zda je celá rodina v karanténě nebo rodiče chodí do práce. Tato rada může probíhat např. každý den po večeři. Děti potřebují mít jasnou představu režimu dne.

 

  1. Při nastavení režimu se s dětmi domluvte, v kolik budou vstávat, snídat, provádět hygienu. Bylo by nejlepší určit přesný čas, třeba mezi 8. a 9. hodinou. Pokud jste v práci, domluvte se s dětmi, ať Vám zavolají, že jsou vzhůru.

 

  1. Čas na školu určete ideálně každý pracovní den stejný, například od 10. hodiny do oběda. Nechte děti vypracovat své úkoly samostatně. Ty, na které nestačí, mohou konzultovat s učitelem nebo se svými kamarády. 

 

  1. Čas oběda nemusí nutně znamenat práce navíc pro rodiče, především pro ty,  kteří chodí do práce. Starší děti se naopak samy mohou postarat o svůj nebo společný oběd.

 

  1. Dobu po obědě mohou děti věnovat lehkým domácím pracem, jejichž splnění vám  ušetří čas pro společné chvíle odpoledne. Po dokončení potřebných prací by měly mít děti své volno. Přimlouváme se, aby bylo skutečně na jejich rozhodnutí, co chtějí dělat. Může to být třeba čtení knih, hraní počítačových nebo deskových her, komunikace s kamarády. 

 

  1. Nezapomínejte na pobyt venku, pokud je možný. Procházka, jízda na kole, společné hry venku, Ti starší si mohou jít zaběhat. To vše nás posílí.

 

  1. Odpoledne je velmi důležité zkontrolovat školní práci dětí především těch nejmladších a případně pomoci, s čím si nevěděly rady. 

 

  1. Večeře může být opět časem plánu pro další den a čas po ní se nabízí jako vhodný pro společně strávené chvíle u hezkého filmu nebo hry.

 

  1. Soboty a neděle jsou časem volna. Je třeba dostatek odpočinku pro celou rodinu i děti ať už aktivního, je li to možné, nebo klidného v podobě třeba deskových her, prohlížení starých fotek, povídání si. 

 

  1. Nenechte děti sledovat celý den zprávy o šíření nákazy. Stačí upřesňující informace jednou za den a připomenutí hygienických pravidel. Nepřetěžujte děti ani sebe smrští zpráv ze všech stran.

 

Vážení rodiče, uvědomujeme si velkou zátěž Vás, kteří chodíte do práce i Vás v karanténě, kteří se musíte rychle naučit organizovat život celé rodiny v omezeném prostoru. Proto už teď hledáme nové způsoby, jak udržet děti v kontaktu se školou, která jim bude průvodcem, rádcem a oporou.

 

Vaše Základní škola SNP